Jom Ushar CSL Blueberry 5300T

Handphone CSL Blueberry 5300T nie aku beli dekat Tesco Kepong selepas Handphone Sony W395 aku meletup masa tengah caj. Aku tertarik nak beli phone nih sebab nih jer yang tinggal dan murah...hehehe. Diaorang siap bagi promosi kalau aku beli Blueberry nih dengan phone satu lagi harga dia cuma RM 398.....bangang ker apa promosi nih...harga Blueberry nih dalam RM 299 dan harga handphone satu lagi tuh RM 99...jadi kalau tambahkan harga RM 299+ RM99= RM 398.....samakan harga dia. Lantak ar, aku tak amik pun promotion tuh. Berbalik pada Blueberry nih ada beberapa ciri yang aku suka dan tak suka dengan phone nih.


Yang aku suka.....:D

1) Sebab dia ada TV....memang clear ar terutamanya channel NTV7, TV8, TV9 dan TV Alhijrah....jadi kira okay ar tuh.

2) Handphone nih support Yahoo Mesengger, EBuddy, MSN dan Blueberry Messenger.

3) Aplikasi seperti Facebook, MySpace, Twitter, Friendster dan Hi5 juga disediakan

4) Ada software azan yang memang tersedia di dalam.....Handphone nih jugak boleh support aplikasi Al-Quran yang aku dah tulis pada post yang dulu.

5) Boleh sambungkan control handphone nih dengan PC menggunakan bluetooth...maknanya aku boleh kawal mouse, media player dan buat presentation menggunakan handphone.

6) Ada website yang menawarkan aplikasi dan game untuk handphone nih....contohnya umnet

7) Bekas Handphone nih lawa sebab bukan dibuat dari kotak tapi dari tin....macam tin biskut pulak...smart!!!!


8) Dalam bekas tuh disediakan earphone, charger+ USB, charger dalam kereta dan USB...







Yang aku tak suka... :(

1) Aku terpaksa setting GPRS dan MMS untuk Celcom sendiri...handphone nih boleh setting Maxis punya jer ( masa aku call cawangan CSL). Diaorang suruh aku setting kat Celcom centre....gila jauh!!! dah ar time tuh aku dekat Nilai....lainlah kalau aku dekat Selayang, itu dekat jer...nasib baik aku jumpa dekat internet cara nak setting.


2) Aku tak boleh connect ke Blueberry Messenger....tak tahu kenapa ( aku menggunakan Celcom Broadband yang RM 5 sehari). Begitu juga masa aku pakai Opera Mini...tak boleh jugak. Macam handphone Sony W395 aku yang dulu.

3)  Kamera dia tak lawa walaupun 2MP....masa aku tangkap, gambar jadi pecah. 


tapi kalau korang baca balik....benda nih ada banyak kebaikan berbanding keburukan kan...so tak salah kalau korang nak beli dan cuba sendiri....lagi satu, post nih aku buat setelah aku cuba sendiri dan bukan dengar dari orang lain ok... :D





4 comments:

  1. apasal awak g tekan A dgn Z tue . . . mmg la mcm tak berfungsi . . . tkan la huruf I atau o tue . . .

    ReplyDelete
  2. thanx cik anon...sy bru perasan..ye ar x pnah pki pki CSL sblum ni..(>..<)zZZ

    ReplyDelete
  3. saya gune csl mcm yg post ni ckp..tapi plik jugk..ape kgunaan blueberry messenger ye?dan knpe la dia x ltak wifi dlm ni.jadi x la membazir prepaid.kan3? ape pulak perbezaan blueberry messenger dgn message biase?harga same atau berlainan? mane lagi untung?harap dapat membantu..

    ReplyDelete
  4. sori cik anon..saya pun x pnah guna blueberry messenger...dh cuba tapi tak boleh..hehehe. Sebab dia tak letak wifi tuh x tau ar, cuba tanya taukeh dia...harga?? setahu saya yang blueberry messenger nih free jer..x payah bayar..setahu sayalah. tapi saya lebih suka cadangkan cik anon beli samsung corby 2...macam yang saya pakai sekarang..hahaha

    ReplyDelete