Pertama Kali Guna Ubuntu


                       

                       Macam biasa, hari nih aku akan kongsikan sistem operasi (OS)  Ubuntu dengan korang. Dalam banyak-banyak member yang aku tanya hanya segelintir jer yang tahu, yang kelakar diaorang boleh pulak jawab.." amender lak buntu-buntu nih". 


                        Apa itu Ubuntu?? Menurut Wikipedia, Ubuntu ialah satu sistem operasi yang berasaskan Linux...senang cerita Ubuntu nih macam Microsoft Windows. Perkataan Ubuntu diambil daripada falsafah Afrika Selatan yang bermaksud " kemanusiaan terhadap orang lain". Untuk maklumat lanjut sila klik>> Sumber


                            

 APA YANG BEST TENTANG UBUNTU

1)  Korang boleh download dan menggunakan sistem operasi Ubuntu secara percuma berbanding Microsoft Windows yang mengenakan bayaran kepada para penggunanya. Hebat bukan...... ucapkan terima kasih kepada pengasas projek Ubuntu iaitu Mark Shuttleworth


2)   Ubuntu  menyediakan Ubuntu Software Center di mana terdapat pelbagai jenis software yang dapat memenuhi kehendak penggunanya. Kebanyakan software yang disediakan adalah PERCUMA.

3)  Terdapat beberapa aplikasi di dalam Ubuntu yang hampir sama seperti aplikasi Microsoft Office seperti LibreOffice Writer, LibreOffice Calc dan LibreOffice Impress.



4)  Ubuntu juga dikatakan bebas dari sebarang virus. sumber. Ini bermakna korang tidak perlu lagi sibuk mencari anti-virus untuk melindungi komputer korang. Tapi kalau korang risau juga tentang virus korang boleh dapatkan maklumat tentang anti-virusuntuk linux di sini.

  
            Di sini aku sertakan sekali screenshot netbook aku setelah menggunakan Ubuntu...hehehe








                       






                    





                         Kalau korang berminat nak mencuba....klik link di bawah untuk download.

http://www.ubuntu.com/download

Pastikan korang ikut segala langkah yang diberikan untuk install benda nih. Untuk pengguna Windows, korang boleh gunakan sistem operasi Ubuntu nie bersama-sama  Microsoft Windows dengan menggunakan Wubi.


                       


                        



2 comments:

  1. Wahh ! Byk gak info yg saya dpt dr blog awk . . Share itu indah . . Hehe . .

    ReplyDelete